Bijna is het zo ver! De koffers worden gepakt en de eerste vluchten staan al gepland!
Na het behalen van mijn theorie-examens heb ik veel tijd gestoken in het doornemen van de vliegtuighandleiding, bestuderen van het luchtruim rondom de Canarische eilanden en het aanleren van vliegtuig- en vliegschool specifieke procedures.
Zaterdagmiddagvlucht
De laatste maanden heb ik ook de nodige hulpmiddelen verzameld, zoals een headset, tablet, kaarten, tassen en een kneeboard: een plankje voor op je bovenbeen, waar bv kaarten en checklists op geplaatst kunnen worden. Echter wist ik helemaal niet of dit allemaal naar behoren werkte, was ik er nog niet comfortabel mee en bovendien kreeg ik wel zin om mijn theoretische kennis eens in de praktijk toe te passen.
Inmiddels ben ik lid van een vliegclub in Breda en vond ik een lid bereid mij eens mee te nemen. Ik zou navigeren en een reisvoorbereiding maken. Normaal gesproken navigeer je met ingebouwde GPS apparatuur, bakens en een ander hulpmiddel zoals een tablet. Als je leert vliegen, leer je het nog steeds op papieren kaarten. Tijdens deze vlucht combineerden we beide manieren, om te kijken of mijn papieren plan net zo nauwkeurig was als de GPS. Het plan was nauwkeurig en we kwamen op onze bestemming, al vond ik het lastig om met deze hoge snelheid onze positie nauwkeurig te blijven bepalen.

Afgelopen zaterdag was het dan zo ver! Tijdens het bespreken van de reisvoorbereiding kwam ik erachter dat deze overeenkwam met die van de piloot. Denk bij reisvoorbereiding aan het maken van een route, maar ook het berekenen van de benodigde hoeveelheid brandstof, het zwaartepunt en of de landings- en startbanen wel lang genoeg zijn.

We zijn van Breda naar vliegveld Midden-Zeeland gevlogen, met prachtig uitzicht op de grote wateren. De vliegtijd? Slechts 25 minuten! Na een korte stop begon het alweer te kriebelen en kropen we het vliegtuig weer in. Op de terugweg hebben we een omweg gemaakt waarbij we een enkele bui moesten ontwijken. Er ontstonden prachtige wolken en nadat we tot zo’n 5.500 voet waren geklommen konden we hier prachtig tussendoor vliegen. Wat een gaaf gezicht!

De laatste vlucht, in Gran Canaria verleden jaar, voerde ik uit zonder enige theoretische kennis. Nu merkte ik dat een hoop dingen ineens op zijn plek vielen. Volgens mij is vliegen prima aan te leren, er gebeuren alleen erg veel dingen in een korte tijd.
De koffers gepakt
Hoewel ik al een paar maanden aan het aftellen ben, gaan de laatste weken ineens hard. De koffers staan in de gang en de eerste spullen liggen al klaar. Deze ‘vakantie’ gaan er minder zwembroeken en meer lange broeken mee, maar ook heel veel boeken, laptop, formulieren en andere vlieg benodigdheden.
We landen op dinsdagavond en op woensdagochtend staat de eerste les gepland. Donderdag en vrijdag staan er ook lessen gepland en dan gaan we kijken wat voor schema het beste bij me past: bijvoorbeeld om de dag vliegen, of 5 dagen vliegen en dan 2 dagen weekend.
Iemand zei ooit: een vliegtuig is het duurste klaslokaal die je ooit hebt gehad. Daarom is een goede voorbereiding en evaluatie essentieel en kost een les van anderhalf uur vliegtijd al snel een uur of 6.
Naast het vliegen wil ik, samen met Martin, veel gaan wandelen en sporten om ook te ontspannen en samen tijd door te brengen.
De eerste en laatste drie weken gaat Martin mee en tussendoor zal mijn zusje nog een week langskomen.
Ik heb er ontzettend veel zin in. Wat ooit begon als droom, komt nu steeds dichterbij! Ik zal tijdens mijn verblijf zoveel mogelijk posten, dus blijf vooral lezen en abonneer als je meldingen wilt ontvangen!
3 reacties
Wat klinkt dat gaaf!
Heel veel succes en leer plezier. Maar zeker ook een fijne tijd met Martin komende weken!
Top gozer.
Goeie vlucht dinsdag en uiteraard de vele vluchten die daarna komen. Hou de goeie kant boven dan komt het helemaal goed.
Hallo Bart,
Heel veel plezier.
Strandlaken onder de S, en anders zit hij in de koffer van Martin. Hahaha.