Na bijna drie maanden hard studeren is het volgende maand eindelijk zover: de examens komen eraan! In deze blog neem ik jullie mee door mijn leerproces van de afgelopen tijd en hoe ik mij op de examens heb voorbereid.
De eerste indrukken
Na mijn toelating was ik verrast door de hoeveelheid lesstof die ik tot mijn beschikking kreeg. Niet alleen was het veel, het was soms ook behoorlijk uitdagend. Gelukkig kon ik putten uit mijn vier jaar natuur- en wiskunde van de Zeevaartschool. Dit hielp me om bepaalde concepten sneller te begrijpen, al waren er genoeg momenten waarop ik diep moest graven in mijn geheugen.
Wat me vooral opviel, is dat de theorie echt grondig moet worden begrepen voordat je naar de praktische toepassing kunt. Een mooi voorbeeld is hoe de snelheid van een vliegtuig wordt gemeten. Om dit te snappen, wordt eerst de wet van Bernoulli uitgelegd, waarna de technische toepassing volgt. Daarna leer je hoe je deze theorie in de praktijk kunt gebruiken om bijvoorbeeld luchtsnelheden uit te rekenen.
9 vakken
De 9 theorie examens toetsen 9 vakken. Welke vakken dit precies zijn en wat ik per vak heb geleerd zal ik behandelen in een andere blog.
Een aantal zaken met betrekking tot de theorie zijn wettelijk vastgelegd, zoals het minimum aantal studie uren (117) en het aantal contact uren (10). In de praktijk bleken dit er echter veel meer te worden!
De boeken
Ik kreeg toegang tot een digitale bibliotheek met 1 of 2 boeken per vak. Jeetje, wat was dat veel! Het vak meteorologie besloeg bijvoorbeeld al 800 bladzijden en het vak ‘vliegtuigkennis’ zo’n 1100 bladzijden. De vliegschool kon bijhouden hoeveel uren ik per vak had besteed en na het voltooien van het aantal uren werd dit afgevinkt.
Progress tests
Tijdens het leren deed ik per vak een door de school gemaakte proeftoets. De school vereist dat alle 9 oefentoetsen met een ruime voldoende (75%) gehaald worden, alvorens deel te mogen nemen aan de ‘brush up class’: een 1 op 1 moment met een instructeur om laatste onduidelijkheden te behandelen.

Brush up Class
Nadat ik de boeken allemaal had gelezen en de oefentoetsen met een voldoende waren afgerond, kon ik deelnemen aan de ‘brush up class’. Gelukkig kon dit digitaal, want Gran Canaria ligt niet bepaald om de hoek! Gedurende 2 dagen heb ik met een instructeur alle vakken doorgenomen om te kijken of er onduidelijkheden waren. Deze bleken er niet te zijn, waarop ik door kon naar het volgende onderdeel: de theory-release toetsen!
Theory release
Nog geen week na de voltooide lessen kon ik mijn digitale theory-release toetsen maken. Dit zijn proefexamens met vragen uit de Europese databank. Nadat ik voor elk vak het proefexamen met de benodigde minimale score van 75% had afgerond, kreeg ik het toestemmingsformulier om de examens aan te vragen! De vliegschool had nu immers bevestigd dat ik aan het minimum aantal uren voldeed en dat ik over de benodigde kennis beschikte.
Het zijn een leuke en intensieve 3 maanden geweest, waarin ik in de eerste maand meer dan 10.000 bladzijden gelezen heb en gemiddeld zo’n 18 uur per week gestudeerd heb. Het begon met het lezen van de boeken, het maken van oefenopgaven en oefentoetsen, gevolgd door de klassikale lessen en het maken van de proefexamens.
In november gaan de examens plaatsvinden in Arnhem, alle 9 op 1 dag. Dat zal een lange dag worden! Tot die tijd ga ik nog flink oefenen om alle kennis op peil te houden. En als klap op de vuurpijl hoop ik in de tussentijd ook nog te gaan trouwen!
In de volgende blog zal ik de uitslag van de examens delen en een kort overzicht van de vakken geven. Tot dan!
5 reacties
Hey Bart,
Wat leuk om weer een update te lezen. Ik denk dat jij voor de komende jaren genoeg bladzijdes hebt gelezen.
Nu opmaken voor het examen. Jeetje wat een tijd.
En dat allemaal tijdens je drukke leven.
En nog trouwen ook? Wow. Gefeliciteerd man!
Vergeet niet te genieten!!
Tot de volgende blog
Beste Bart,
Heel veel succes gewenst in november met je examens. Weet je al welke dag precies? Dan kan ik voor je duimen😀
Maarten
Bart, wat mooi om te lezen dat jij je passie kwijt kan in alle uren studie met als doel je vlieg brevet!
laat ons weten wanneer je examen dag is?
niet op jullie trouwdag he:)
succes!
mam
Hé Bart, wat een intensieve studie maar je weet waar je het voor doet. Straks, net als een vogel, het luchtruim en de vrijheid in. Fly like an eagle! Suc6 met de studie en het examen. En,… ik onboard graag een keer als het zover is 😉Groet, Michel.
Hoi Bart,
Je hebt er je schouders ondergezet, het resultaat mag er zijn.
Uit ervaring zeg ik, het begin nu pas….. het mooie gedeelte dan!
Tot binnenkort op GCLB!