Eindelijk was de knoop doorgehakt! Maar zeker zou het succes van dit traject niet worden.
Bij de vliegschool hadden we besproken dat ik de theorie op afstand vanuit ons huis in Nederland zou doen. Daar zou minimaal 117 uur aan besteed moeten worden, waarvan 10 uur face-to-face videobellen en met het voldoende afronden van de proefexamens. Dan pas zou ik groen licht krijgen om voor alle 9 theorie vakken examen te gaan doen. Examens die overigens allemaal op dezelfde dag gepland worden en die plaatsvinden in Arnhem. Het mooie van dit brevet is dat alles op Europees niveau is geregeld.
Na de theorie zou ik naar Gran Canaria komen om daar in ongeveer 10 weken klaargestoomd te worden tot piloot. De vliegschool was echter stellig: ik moest in Nederland alles doen ter voorbereiding, tot het doornemen van de vliegtuighandleidingen (1400 blz) aan toe, om mijn avontuur binnen deze tijdspanne te laten slagen. Bovendien zal ik mezelf gedurende die 10 weken voor de volle 100% moeten toewijden aan dit avontuur.

Op het vliegveld ben je jouw eigen taxi
Om praktijkexamen te mogen doen moet ik minimaal 45 uur gevlogen hebben. In de praktijk is dit vaak tussen de 50 en 60 uur. Na ongeveer 30 uur bestaat de kans dat ik solo de lucht in ga mogen. Dat is ook een eis: minimaal 10 solo uren gevlogen hebben. Daarbij komt dat ik solo, dus zonder instructeur, een vlucht moet maken van minimaal 270 kilometer hemelsbreed naar een ander vliegveld. In mijn geval zal dat betekenen dat ik zal gaan ‘eilandhoppen’ naar een ander eiland, zoals Tenerife.
Er zou flink wat geregeld moeten gaan worden en alles zou soepel moeten gaan lopen, om dit te laten slagen. De ooms van Martin zeiden vrijwel direct dat we gebruik mochten maken van hun appartement, waar ik erg dankbaar voor ben.
1. Vrij vragen, mei 2024
Direct na thuiskomst heb ik mijn werkgever verzocht mij 2.5 maanden vrij te geven in de periode april – juni in 2025. Zonder deze goedkeuring zou het avontuur niet doorgaan. Althans, niet in deze vorm. Na twee spannende weken wachten kreeg ik groen licht!
2. Toelatingstoetsen, mei 2024
Omdat de vliegschool van iedere student wil toetsen of hij/zij over het juiste niveau beschikt, kreeg ik twee oefentoetsen doorgestuurd. De Engelse instaptoets verviel, omdat ik zowel via schrift als verbaal op vakantie al had laten blijken hier voldoende over te beschikken.
Deze twee toetsen bestonden uit wis- en natuurkunde en om mij hierop voor te bereiden, kreeg ik 300 bladzijden aan Engelstalige wis- en natuurkundeboeken toegestuurd. Dit zijn twee belangrijke vakken die terugkomen in zo’n beetje alles wat met vliegen te maken heeft. Van het berekenen van motorvermogen tot het bepalen van je positie.
Na het behalen van deze toetsen met 95% kon ik ook dit afvinken!
3. Medische keuring, juni 2024
Elke piloot moet medisch gekeurd worden. Ondanks dat ik me hier niet op kon voorbereiden had ik het een beetje onderschat, want uiteindelijk was ik zo’n drie uur bezig! Maar ik ging naar huis met een mooi medisch certificaat, die ik meteen naar de vliegschool heb verstuurd.
Het grappige is dat je medisch gekeurd moet worden in het land waar je ook je brevet aan wilt gaan vragen. Omdat ik me nu in Nederland liet keuren, zou ik na de cursus bij een Spaanse school, een Nederlands brevet aan moeten/kunnen vragen. Zou ik me in Spanje laten keuren, dan zou ik een Spaans brevet aan moeten/kunnen vragen.
Deze brevetten zijn gelijkgesteld aan elkaar qua waarde. De een is dus niet beter of minder dan de ander. Echter moest ik gekeurd worden voordat de cursus zou beginnen en om daarvoor naar Spanje te reizen? Dat vond ik wat overdreven.

Beginnen met leren van de theorie
4. De eerste boeken
Ondertussen had ik de eerste lesboeken besteld. Voor de theorie cursus zal ik een e-learning gaan volgen in de Engelse taal, maar ik vond het fijn me vast een klein beetje voor te bereiden. De boeken zijn in het Nederlands, zodat ik alle begrippen in beide talen leer. Jeetje, wat is het veel en wat is de leerstof soms ingewikkeld. Ik dacht, na vier jaar zeevaartschool, wel te begrijpen hoe meteorologie ongeveer werkt. Echter worden hier hele andere zaken behandeld, omdat die op hun beurt veel belangrijker zijn voor luchtvaart dan voor zeevaart. Denk bijvoorbeeld aan ijsaanzetting, drukhoogte en wolkenhoogte. Hetzelfde geld voor navigatie en aerodynamica. Vakken die ik tot een bepaalde hoogte ken en die nu op een hele andere manier worden toegepast.
Het boeit me wel! En dat maakt het leren een stuk eenvoudiger.
5. Ondertekenen van het contract, juli 2024
Eindelijk was het dan zo ver! Na het versturen van mijn medisch certificaat kreeg ik vrij vlot het leercontract opgestuurd, in het Spaans! Daarna werd een Engelstalig contract opgestuurd, waar ik een aantal zaken in zag staan die ik even uit wilde zoeken. Daarbij had ik hulp nodig van Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T). Zij zijn tenslotte degene die straks mijn brevet gaan uitgeven, als alles meezit. Na van hen antwoord te hebben gehad durfde ik het contract tekenen, wat we samen hebben gevierd!
Daarna kon het eerste bedrag worden overgemaakt en wacht ik nu op toelating tot de theoriecursus.
2 reacties
Hoi Bart,
Wat een toffe plannen heb jij. Maar jou kennende, als je iets wil, dan bijt je er in vast en zorg je dat je met vlag en wimpel, ook dit avontuur positief gaat afronden!
Ik wens jou heel veel succes en ik volg dit avontuur graag!
Zet m op!
Gr. Je oude chef
Hoi Bart,
Ik heb je verhaal en je ambitie/wens om pilot te worden gelezen.
Alle voorbereidingen lijken te zijn getroffen. Ik hoop dat de vervolgstappen ook gaan lukken.
Groet, Michel