Begin 2023 begon ik met het uitzoeken van vliegscholen om mijn Private Pilot License (PPL) te behalen. Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen. Theorie leren in de klas of op afstand? Elke week een les of twee weken full-time erin stampen? De praktijk op een grasveld doen, of op Rotterdam Airport?
En dan nog een ander belangrijk punt: ik wilde graag dat Martin mee kon vliegen zodra ik eenmaal gebrevetteerd was. Hij had echter nog nooit in een klein vliegtuig gezeten en we vroegen ons af hoe dat zou bevallen. We vonden een vliegclub die de opleiding aanbood en besloten een proefvlucht te maken waarbij hij mee mocht. Wat een succes was dat! De vliegclub voelde goed en het vliegen ging prima. Nog belangrijker: Martin bleek niet luchtziek te worden en vond het prachtig. Waar ik bang was dat hij na tien minuten een stewardess met koffie zou verwachten en zou klagen over de beenruimte, viel dat reuze mee. Misschien hielp het dat er geen huilende baby’s aan boord waren.

Proefvlucht op het vliegveld Hilversum
Er was echter één probleem: de vliegclub was anderhalf uur rijden. Na een tijdje overdenken besefte ik dat dit te ver was. Ik zag mezelf niet elke week drie uur in de auto zitten voor een uur vliegles. Bovendien kan het weer roet in het eten gooien, waardoor vlieglessen niet door kunnen gaan. Ik schrijf dit in de zomer van 2024, dus jullie begrijpen vast wat ik bedoel, haha. Daardoor zou het hele traject zomaar eens heel lang kunnen gaan duren.
Ik begon te twijfelen en zette mijn zoektocht op een lager pitje. Totdat ik, vrij onverwachts, een nieuw idee kreeg. Hoe dat idee ontstond, lees je verderop!
Geen reacties